Archieven

Dit bericht is 704 keer gelezen

KRIMPENERWAARD – Klankbordgroep jongeren pleit voor beter en duurzamer openbaar vervoer in de gemeente Krimpenerwaard. Om dit te bereiken, of in ieder geval onder de aandacht te brengen, dienen zij vier moties in.

“Wat we met deze vier moties willen bereiken is een verbetering van het openbaar vervoer in de Krimpenerwaard op de volgende punten: we zouden graag milieuvriendelijkere bussen willen, bussen die langer blijven doorrijden, bussen die frequenter rijden en buslijnen die de kernen binnen de Krimpenerwaard beter verbinden”, legt Joeri Jansen van de klankbordgroep jongeren uit tijdens de commissievergadering.

“Onze doelstelling is dat deze verbeterpunten vanaf nu in de agenda komen van de gemeenteraad van Krimpenerwaard. Met uiteindelijk doel dat het OV-netwerk in de Krimpenerwaard verbeterd zal worden.”

Goed moment
Volgens Kars Terlouw van de ChristenUnie is dit een goed moment om het onderwerp op de agenda te zetten. “De concessie met de huidige vervoersmaatschappij loopt over niet al te lange tijd af. Daardoor moeten we ook eens gaan nadenken wat onze wensen zijn met betrekking tot het lokale openbaar vervoer.”

“Wij vinden het van groot belang dat de kernen in onze gemeente gewoon goed verbonden zijn met elkaar. Jongeren in de Krimpenerwaard zijn niet tevreden met het ov en dat zou dus ook een reden kunnen zijn waarom jongeren de Krimpenerwaard verlaten”, aldus Terlouw van de ChristenUnie.

Haalbaarheid moties
Niet alleen de ChristenUnie steunt de motie van de klankbordgroep. Alle fracties zijn positief gestemd hierover, maar sommige partijen vragen zich wel af of alles haalbaar zal zijn. “Ik kan me nog herinneren dat we het hier als raad over een nachtbus hebben gehad, maar dat bleek financieel gezien niet haalbaar”, zegt Aris Maat van de PvdA.

Maat doelt hierbij op een eerder aangenomen motie van D66 over het laten rijden van meer nachtbussen in de weekenden. Uiteindelijk is dit toch weer verworpen, omdat het financieel niet haalbaar bleek te zijn. Wethouder Bert Bening zegt ook nu weer dat hier een flink prijskaartje aan zal hangen.

‘Valt niet veel te wijzigen’
“Wat ik helaas moet melden is dat de specificaties voor de nieuwe aanbesteding al zo min of meer klaar zijn voor de nieuwe concessie eind dit jaar. Dus daar valt niet zo heel veel meer in te wijzigen”, begint Wethouder Bening zijn verhaal.

“Tijdens het opstellen van die concessie hebben wij al als gemeente geprobeerd om de frequentie in de Krimpenerwaard te verhogen en bussen langer door te laten rijden. Eigenlijk alle zaken die hier worden genoemd als knelpunten hebben wij geprobeerd om op te laten nemen in de nieuwe concessie.”

Duurzaam vanaf september
“Wij kunnen bij de aanstaande concessie lijnen inkopen”, gaat Bening verder. “Maar dat is dan natuurlijk wel iets waar een prijskaartje aan hangt. De gemeente moet deze extra lijnen dan bekostigen. Over het algemeen zijn dat geen lage prijskaartjes. Wat in ieder geval wel de bedoeling is, is om bussen elektrisch te gaan laten rijden vanaf september.”

In principe moeten alle kosten die buiten de concessie gemaakt worden, betaald worden door de gemeente. Wat de gemeenteraad gaat doen met de moties is dus nog afwachten tot verdere vergaderingen.

Dit bericht is 704 keer gelezen

Deel dit:

Een reactie op Beter en duurzamer ov in Krimpenerwaard heeft ‘aanzienlijk prijskaartje’

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief