Archieven

Dit bericht is 728 keer gelezen

Onlangs haalde ik bij de apotheek een doosje ontstekingsremmende pijnstillers op, welke ik op recept had voorgeschreven gekregen. Dit had ik overigens ook zonder recept bij een drogist of kruidenier kunnen verkrijgen.  Mij werd een kartonnen doosje van 12 x 5 x 2 cm aangereikt met twee A4’tjes met informatie door de apotheek aangemaakt. Het doosje bevatte twee plastic doordrukstrips met elk 10 tabletten. Na gebruik van de eerste pil uit de eerste strip probeerde ik de strip weer in het doosje te doen, maar dat lukte niet! Er zat nog iets in het doosje. Een vel bedrukt papier van 54 x 18 cm voor de gebruiker. Het koste geruime tijd om dit door te lezen en heeft mij geen enkele aanvullende informatie gegeven.

De apotheker dient voor aflevering te controleren of de dosering voor mij geschikt is en of het medicijn combineert met andere medicijnen die ik zou kunnen gebruiken. De informatie die hij verstrekt, mondeling en met de twee bladzijden, declareert de apotheek apart bij de zorgverzekeraar? Een apothekersassistente heeft mij eens laten zien welke weg een recept aflegt in de apotheek zowel digitaal als handmatig en op papier. Hier worden door de verzekeraar en de overheid bizarre veiligheidsnormen geëist.  Ik ben blij dat er goede informatie wordt verstrekt en dat er nauwkeurig gecontroleerd wordt, maar zoals met veel regelgeving in Nederland zijn we een beetje doorgeschoten. De bijsluiter ademt angst uit voor schadeclaims bij onjuist gebruik, en ook wantrouwen naar het gezond verstand van gebruikers. Iedereen begrijpt toch dat je bij bijwerkingen de apotheker moet raadplegen, en dat een baby anders gedoseerd moet worden, en dat een zwangere terughoudend moet zijn met medicijngebruik.

Ben ik dan tegen gebruiksaanwijzingen of bijsluiters… Nee hoor helemaal niet, maar ik zou terug willen naar de eenvoud van vroeger, kort en krachtig, hoewel ik dat woordje vroeger niet al te vaak moet gebruiken. Enige jaren geleden is er nieuwe regelgeving gekomen ten aanzien van bijsluiters, dit heeft ertoe geleid dat er bij alle fabrikanten speciale commissies en schrijvers werden benoemd om aan de regels te voldoen. Zeer frequent moesten dezen hun huiswerk over doen. Een en ander kost veel geld en tijd en resulteert in vertraagde levering van nieuwe medicijnen.

Er zijn natuurlijk nog meer vormen van bijsluiters. Denk aan de “boekwerken” bij zelfbouwmeubels,

Persoonlijk ben ik blij met de uitgebreide informatie op voedingsmiddelen, hoewel de lettertjes erg klein zijn en het moeite kost voor ik gevonden heb wat ik zoek. Bij de aanschaf van bijvoorbeeld een mobiele telefoon, zit alle informatie op het nieuw aangeschafte apparaat, en moet de consument het zelf uitzoeken.

Zo ziet u maar…Het is niet snel goed. Het valt ook onder de categorie klein leed en kleine ergernissen

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de duurzaamheidsproblemen bij te veel papiergebruik

 

 

 

Dit bericht is 728 keer gelezen

Deel dit:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief