Dit bericht is 2707 keer gelezen
KRIMPENERWAARD – Weer zijn er tegenslagen voor het project om de Veerstoep in Bergambacht te vernieuwen. Voor de tweede keer is er om extra krediet gevraagd wegens onverwachte kosten. Er is, om precies te zijn, een miljoen euro extra nodig.
In maart 2021 heeft het college al eerder om extra krediet gevraagd voor het project de Veerstoep in Bergambacht. “Aanvullende werkzaamheden, de ontwikkelingen én de wereldwijd sterk stijgende staalprijzen hebben ertoe geleid dat de inschrijvingen te hoog waren om het werk te kunnen gunnen”, zo staat in het raadsvoorstel omschreven.
Op 16 maart 2021 heeft de gemeenteraad besloten om het aanvullende krediet van 720.000 euro beschikbaar te stellen. De materiaalprijzen zijn sindsdien onveranderd blijven stijgen. Omdat het project voor het merendeel uit beton, wapeningsstaal en stalen damwanden bestaat is de invloed van de wereldwijde prijsontwikkelingen op de aanlegkosten van de veerstoep groot.
Langere draagpalen
Aanvullend grondonderzoek heeft geleid tot een duurdere constructie en uitvoeringsmethode. Vooral de westrand van de toekomstige veerstop was nog onvoldoende in beeld voor definitieve paalberekeningen. Uit verdere onderzoeken blijkt dat de draagkrachtige laag veel dieper in de bodem zit dan gedacht, daardoor moeten er langere draagpalen komen en een zwaarder betondek.
De slappe bodem, zwaardere constructie en de stijgende materiaalprijzen maken dat de prijs, wederom, zo fors is gestegen. Tot ongenoegen van verschillende partijen. Voor Pro Krimpenerwaard is de maat nu vol. “Wij zullen het nieuwe voorstel niet steunen. Wij hebben geen vertrouwen meer in het college. Zij hebben in dit dossier ernstige fouten gemaakt”, zegt fractievoorzitter Ad Struijs.
‘Tegen de muur’
Ook Eddo Mondriaan van de VGBK heeft zijn bedenkingen. “In de vorige aanvraag voor extra krediet heb ik al gezegd dat wij met de rug tegen de muur staan. En na de uitgebreide beantwoording van de vragen in de beeldvormende vergaderingen kom ik tot de conclusie dat we aan die muur vastgelijmd zitten en dus geen kant meer op kunnen.”
“Opzeggen van de overeenkomst is wegens financiën geen optie. Uitstellen is geen optie, in verband met de claim en de gesteldheid van de huidige Veerstoep. Verplaatsen naar het westen is ook geen optie in verband met natuurgebied. De huidige veerstoep verlengen kan ook niet. Kortom wat gaan we doen? Ik denk dat de enige optie is om te hopen op nog een paar ton van provincie of waterstaat”, aldus Mondriaan.
Belangrijkste veerdienst Krimpenerwaard
Veerdienst Bergstoep – Streefkerk is na Schoonhoven de belangrijkste veerdienst voor de Krimpenerwaard. Dit blijkt uit het rapport ‘Visie op de veerdiensten’ wat in opdracht van de gemeente is opgesteld.
“Per jaar steken zo’n 750.000 motorvoertuigen en zo’n 270.000 voetgangers en fietsers over.
Behalve de ‘harde’ waarden levert de veerdienst een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid van voorzieningen en recreatief/toeristisch verkeer”, staat in het raadsvoorstel omschreven.
Wethouder Boere benadrukt dat ze dit een hele vervelende ontwikkeling vindt. “Maar het moet, we worden ermee geconfronteerd.” Op 8 februari zal het in de raad behandeld worden.
Dit bericht is 2707 keer gelezen
Recente reacties