Archieven

Dit bericht is 4060 keer gelezen

OUDERKERK A/D IJSSEL – “Vanmorgen was ik al om half vijf uit de veren”, lacht slager Pieter Rodenburg vrolijk. “Zo gaat het in de aanloop naar de feestdagen bijna iedere dag.” Samen met zijn drie slagers is hij nu druk met de voorbereidingen om de klanten op tijd te kunnen bedienen. De productie is al in volle gang.

“We maken volop worsten, benen uit en snijden alle soorten vlees die we nu al klaar kunnen maken. Zo zorgen we ervoor dat we in de laatste dagen voor Kerst voldoende voorraad hebben.” Ondertussen zijn de medewerksters in de winkel al druk met het opnemen van bestellingen van individuele klanten en van bedrijven die hun personeelsleden willen verrassen met een feestelijk kerstpakket. En dat alles tussen de normale bedrijven door, want de winkelbel staat ook op deze doordeweekse dag niet stil.

Rodenburg ervaart nu al meer drukte dan in voorgaande jaren. Nu zijn klanten niet uit eten kunnen of elders van een vakantie kunnen genieten, besteden zij meer aandacht aan een uitgebreide kerstdis thuis. Ook al kan dat maar met een beperkt aantal gasten.

Druk jaar achter de rug
“Dat beeld zien we eigenlijk al sinds het begin van de coronacrisis”, blikt hij terug op de afgelopen maanden. In de eerste weken werd er veel gehamsterd en gedurende het voorjaar en in de zomer was het veel drukker dan anders omdat veel klanten besloten dit jaar niet op vakantie te gaan. “Pinksteren was zelfs drukker dan Pasen en dat hebben we niet eerder meegemaakt.” Ook toen bleven de mensen liever thuis dan dat ze er op uit trokken en daar profiteerden slagerij Rodenburg en zijn branchegenoten van. De oproep van de overheid om lokale ondernemers te ondersteunen droeg daar ook een steentje aan bij. “Voor de eigenaren en werknemers in de horeca was en is het een drama, maar wij zagen een duidelijke stijging in de omzet in vergelijking met voorgaande jaren.”

Nadenken en organiseren
De liefde voor het vak is de 48-jarige Pieter Rodenburg met de paplepel ingegoten. In het jaar waarin hij werd geboren begon zijn inmiddels overleden vader deze slagerij en het zat er van jongs af aan in dat zijn zoon hem zou opvolgen. De combinatie van het uitvoerende werk, het contact met de klanten en het nadenken over en het organiseren van het werk vindt hij nog steeds erg leuk. Om de laatste drie werkdagen voor de Kerst in goede banen te leiden heeft hij inmiddels een goed plan bedacht. In verband met de coronamaatregelen mogen er maar vijf mensen tegelijk de winkel binnen. Om de wachttijden buiten zoveel mogelijk binnen de perken te houden gaan twee medewerksters tegelijk één klant helpen. “Zo hopen we de doorlooptijd te kunnen versnellen en onze cliënten zo snel mogelijk van dienst te kunnen zijn.”

Op de dinsdag, woensdag en donderdag voor Kerstmis moet het gebeuren bij slagerij Rodenburg in Ouderkerk aan den IJssel. “Gaat lukken”, belooft Pieter Rodenburg.

Dit bericht is 4060 keer gelezen

Deel dit:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief