Archieven

Dit bericht is 508 keer gelezen

KRIMPEN AAN DEN IJSSEL- Telkens na zes weken hangt er nieuw werk in de etalages van Winkelcentrum Crimpenhof in Krimpen aan den IJssel (schuin tegenover de HEMA). Vanaf 31 mei tot 12 juli zijn er dit keer kunstwerken te zien van Ernst Klip en Jannie van Essen.

Met Winkelcentum Crimpenhof ontwikkelde de Krimpener Kunstwaard het idee om de etalages van dit leegstaande pand te vullen met kunst. Zij stellen hiermee bezoekers van het winkelcentrum in de gelegenheid om op een laagdrempelige manier van kunst te genieten.

Jannie van Essen en Ernst Klip werken vanuit een andere discipline. Waar Jannie schildert met textiel, fotografeert Ernst beelden alsof ze geschilderd zijn. Voor deze expositie zijn zij op zoek gegaan naar datgene wat hen in beide manieren van werken in beeld verbindt. Natuurlijke organische vormen zijn voor alle twee een uitgangspunt. De gelaagdheid in werken vormt de symbiose. Waar Jannie met haar textiel in lagen een wereld opbouwt, zoomt Ernst zodanig in op zijn onderwerp tot er nieuwe lagen zichtbaar worden.

Sensualiteit en vergankelijkheid
Ernst fotografeert dagelijks vanuit zijn professie. Wanneer er een innerlijke bel afgaat bij een interessante situatie of onderwerp is zijn smartphone altijd dichtbij. Onderwerpen liggen dan ook voor het oprapen.

Van eettafel tot aan de voortuin. Leent het onderwerp zich tot verdieping komt zijn camera erbij. Ernst weet beelden te vangen die op het eerste gezicht verborgen blijven. Met macrofotografie stapt hij een fascinerende wereld in van sensuele vormen van vergankelijkheid.

Een druk hoofd en kleur
“Bij Jannie staat haar hoofd niet stil. Ideeën voor werk blijven maar komen. De beelden zoekt zij er dan bij. Na deze oriëntatie gaat zij dan aan de slag. Waar zij vroeger felle kleuren gebruikte zoekt zij het de laatste tijd wat meer in gedempte kleuren en wat zij in de natuur vindt.”

Dat kunnen boomzaden zijn, boomschors en stokjes die zij dan combineert met verf, textiel en draden. Ook schuwt zij het niet om de brander op haar werk te zetten met het doel een speciaal effect te bereiken.

Dit bericht is 508 keer gelezen

Deel dit:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief