Archieven

Dit bericht is 5675 keer gelezen

LEKKERKERK – De avond waarop de Nederlandse horeca plotseling moest sluiten, herinnert Willem Borst zich nog als de dag van gisteren. De gasten die al aan tafel zaten mochten hun bord nog leegeten, maar de bezoekers die later die avond zouden aanschuiven moesten worden afgebeld. Daarna gingen de gaspitten uit en de deur van restaurant De Loet op slot.

“Er volgden vreemde weken, waaraan geen einde leek te komen”, blikt Willem terug. De twee vaste medewerkers en dertien parttimers werden naar huis gestuurd en Willem en Gaby bleven achter in een onwerkelijke stilte. Want normaal gesproken is het restaurant langs de N210 bij Lekkerkerk een drukbezochte pleisterplaats waar vaste gasten en toevallige passanten graag neerstrijken voor een hapje, een drankje, een lunch of een diner.

Onderhoud
“De eerste vijf weken konden we onszelf nog wel bezighouden met kleine en wat grotere klussen. In een restaurant waar iedere dag veel te doen is blijft er altijd wel wat achterstallig onderhoud liggen, daar hadden we nu mooi de tijd voor”” Maar na vijf weken schoonmaken en schilderen raakte ook die koek op en begon het wachten op betere tijden.

“Gelukkig heeft ons bedrijf na 28 jaar wel wat vlees op de botten, maar dat was eigenlijk bestemd voor mijn pensioen.” Tevreden is Willem over de hulp die hij van de overheid ontving. “Daardoor kon ik mijn medewerkers van hun inkomen blijven voorzien.”

Inmiddels is het einde in zicht en mag restaurant De Loet net als alle andere horecagelegenheden op maandag 1 juni vanaf 12.00 uur weer open. “Na zo’n ongekend lange vakantie zijn we volledig uitgerust en hebben we er weer heel veel zin in.” In overleg met alle personeelsleden zijn allerlei maatregelen genomen om aan alle beperkingen die zullen gelden te voldoen. “Aanstaande zondag komen we met z’n allen bij elkaar om de nieuwe regels door te nemen.” Dat zijn er nogal wat.

Gelaatsmaskers
Het aantal tafels in het restaurant is gehalveerd en staan op anderhalve meter uit elkaar. Datzelfde geldt voor het terras, waar de gasten niet aan een willekeurig tafeltje kunnen neerstrijken. Wie in het restaurant wil eten moet vooraf reserveren, voor een bezoek aan het terras hoeft dat niet, maar alle bezoekers moeten zich ter plekke wel aanmelden bij een medewerker die beoordeelt of er nog voldoende ruimte is op het terras. “Vol is vol.”

Na een bezoekje aan het hygiëne-station en een intake gesprek, waarin de gasten gevraagd wordt of zij geen gezondheidsklachten hebben, krijgen zij een schoongemaakte zitplaats toegewezen. Buiten en binnen komen looproutes naar de tafels die door iedereen moeten worden aangehouden. Op de tafels liggen kaarten waarop de regels zijn vermeld. Het bedienend personeel wordt uitgerust met beschermende kleding en gelaatsmaskers en ook in de keuken worden passende maatregelen genomen. “Ik heb me voorgenomen streng toe te zien dat alle maatregelen worden nageleefd door zowel de medewerkers als door de bezoekers”, zegt Willem die hoopt bij al zijn gasten op begrip te mogen rekenen. “Ik hoop niet in discussie te hoeven met mensen die zich niet aan de regels willen houden.”

“We zijn heel blij dat we weer kunnen beginnen”, besluit Willem. “Vrij zijn is leuk, maar verplicht vrij voelt toch minder.”

Reserveren kan via (0180) 661559 of via www.deloet.nl.

Dit bericht is 5675 keer gelezen

Deel dit:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief