Archieven

Dit bericht is 1630 keer gelezen

SCHOONHOVEN – Ongeveer een jaar geleden telde de binnenstad van Schoonhoven zestien lege panden, maar inmiddels is een aanzienlijk deel daarvan weer verhuurd.

Toch nemen Schoonhoven Partners en BIZ Centrum Schoonhoven geen genoegen met het beschouwen van de winkelleegstand als een probleem dat zichzelf – zo lijkt misschien – oplost. “Dit vraagt om een continue samenwerking van de gevestigde ondernemers”, vertelt Jan Luc Coenen, betrokken bij de werkgroep Winkelleegstand vanuit BIZ Centrum Schoonhoven. Ook zijn er makelaars aangehaakt. “Met hen denken we onder andere aan flexibele huurprijzen.”

Alleen al in de afgelopen twee weken openden drie nieuwe ondernemers hun winkel in de binnenstad van Schoonhoven: Big Bazar, Bui Nails & Spa (foto) en de Poolse winkel TuPolak. Jan Luc Coenen, eigenaar van Fausto Bike & Coffee: “Startende ondernemers op weg helpen, dat is onze focus enerzijds. Hen een warm welkom geven, en als bestaande ondernemers klanten vertellen welke adresjes nieuw zijn in de stad. Als ondernemer ben je een marketeer voor de stad en ook voor elkaars winkel. Daar zijn we achter de schermen hard mee bezig. Het zou tof zijn als starters in de leer kunnen bij ondernemers met jarenlange ervaring.”

Bebording
“Anderzijds zijn we bezig om makelaars en pandeigenaren te betrekken bij de winkelleegstand. Je zou het wel verwachten, maar voor een verhuurder is het helemaal niet zo kostbaar om een pand lang leeg te hebben. Terwijl lege panden de stad voor de consument een stuk minder aantrekkelijk maken. En dat heeft weer effect op alle ondernemers in een stad.”

Er zijn al enkele makelaars die participeren in de themagroep Winkelleegstand, een van de werkroepen van de BIZ Centrum Schoonhoven. Met hen wordt nagedacht over staffelhuurprijzen. Ook worden de lege panden komende week gevuld met bebording. “Om nieuwe ondernemers op ideeën te brengen. We hebben nagedacht over welke branches missen in de stad. En daar benaderen we mensen mee”, aldus Jan Luc.

Succesvolle starters
“Wat we zien is dat nieuwe ondernemers ontzettend enthousiast zijn. Hun zaken lopen stuk voor stuk goed. Die verhalen gaan we vanaf volgende week delen. Mensen zijn huiverig om echt de stap van droom naar werkelijkheid te maken. Maar de ervaringen van starters geven een heel ander beeld.”

Dit bericht is 1630 keer gelezen

Deel dit:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief