Dit bericht is 785 keer gelezen
Inmiddels zitten we vol in de vakantieperiode. Een van de twee zussen geniet nu van een heerlijk vakantie in Oostenrijk terwijl de andere nog even door werkt.
Tja, vandaag de dag heb je je reisbestelling makkelijk en vrij snel geregeld, dus ook de reis naar Oostenrijk.Even een mooie site zoeken op de computer, de gewenste omgeving aanklikken en vanzelf ploppen er allerlei accommodaties op. Nadat je ook nog je wensen kunt aangeven over de inrichting, het aantal slaapkamers en de aanwezigheid van een zwembad, kun je daarna vrij eenvoudig een keuze maken. De route naar onze accommodatie staat al in onze navigatie en zo weten we al hoe lang de reisduur zal zijn. Alles gemakkelijk en snel geregeld.
Wilden deze twee zussen in hun jeugd op reis, dan ging dat nogal anders. Voor het boeken van een reis togen we naar het reisbureau in het winkelcentrum voor een stapel dikke papieren reisbrochures. De keuze moest gebaseerd worden op minimale informatie van de accommodatie, ondersteund met een hele kleine, simpele foto. Eenmaal iets uitgekozen, weer terug naar het reisbureau om te bekijken wat het uiteindelijk zou gaan kosten en te bekijken of het nog beschikbaar was.
Vreemde valuta
En als het dan zover was, moest je wel zorgen voor voldoende buitenlands geld. Vooraf inschatten hoeveel francs, lires of schillingen we nodig zouden kunnen hebben en op tijd bestellen bij de bank. Wilde je in het buitenland toch nog extra geld dan was het zoeken naar een postkantoor of bank om daar via een betaalkaart geld op te nemen. En hield je aan het einde van de vakantie geld over, dan had je twee opties: bewaren voor een volgende vakantie of terug inleveren bij de bank (waar je er minder voor terug kreeg, dan je ervoor had betaald). Tegenwoordig hebben we de euro, waarmee we in een groot deel van Europa kunnen betalen. Geen geld wisselen, geen omrekenen, geen koersverlies en misschien nog wel het aangenaamste: overal gemakkelijk geld opnemen uit geldautomaten…
Contact met het thuisfront
Tegenwoordig heeft bijna iedereen een mobiele telefoon en kunnen we overal vandaan bellen of appen om door te geven waar we verblijven. Deze twee zussen gingen vroeger met hun ouders op zoek naar een postkantoor in een stad om in de rij te wachten tot er een telefooncel vrij kwam. Van daaruit konden we dan naar ‘huis’ bellen. En dan maar hopen dat die persoon ook thuis was om even af te stemmen of alles goed was.
Navigeren
Op weg naar de vakantiebestemming zat onze vader achter het stuur en moeder met de wegenkaart op schoot. Dat was vroeger één van de meest stressvolle factoren van de autovakantie. Onduidelijke borden, gewijzigde wegen, lastig te lezen kaarten en het drukke verkeer onderweg maakte van een autovakantie een expeditie. En je wist vooraf niet waar de files waren. Voor de zekerheid werd er daarom vooral midden in de nacht vertrokken als je over een lastig knooppunt moest rijden.
Tegenwoordig heeft iedereen duidelijke navigatie, hetzij ingebouwd in de auto, op een mobiele Tom-Tom of via een navigatie-app op de telefoon. Zo wordt je verteld hoe je moet rijden, waar er afgeslagen moet worden en gewaarschuwd als er een file staat. En mocht het een keer mis gaan omdat je een afslag mist? Er wordt dan vanzelf een nieuwe route berekend.
Ja, er heeft een vooruitgang plaatsgevonden voor de reizigers. Het feit dat je een reisbureau over kunt slaan is een enorme winst, zowel in tijd als in mogelijkheden. Ook het feit dat we in veel landen met de euro kunnen betalen is gemakkelijk, hoewel betalen met vreemde valuta ook wel z’n charme had. De technologie heeft ook enorm bijgedragen aan zowel alle voorbereidingen van de vakantie alsook veel zaken tijdens de vakantie. In veel opzichten erg fijn hoewel er vast reizigers zijn die sommige dingen zullen missen. Feit is dat de voorbereidingen voor het reizen grote veranderingen heeft doorgemaakt en we daar toch stiekemweg wel van genieten.
Dit bericht is 785 keer gelezen
Recente reacties