Archieven

Dit bericht is 1934 keer gelezen

SCHOONHOVEN – Tweedeklassers van het vmbo van het Schoonhovens College keken de afgelopen dagen hun ogen uit bij hun toekomstige profielvakken.

Ze gingen in groepjes – voorzien van mondkapjes – op bezoek bij de afdelingen metalektro, bouwen, zorg en economie. Deze kennismaking moet hun uiteindelijke keuze vergemakkelijken. In de derde klas volgt namelijk specialisatie van hun opleiding.

Informatie ging gepaard met activiteiten die de docenten hadden bedacht om leerlingen meer over hun vak te laten ontdekken. Bij zorg hadden de docenten Sharon de Boef, Hiske van der Zweep en Marieke Baas vaardigheden voor ouderenzorg, hygiëne, lichte medische handelingen en snijtechniek in petto. Bij metalektro werd getracht om in korte tijd een lampje met voet, buis en blauw licht tot stand te brengen. Voor het eindresultaat waren diverse handelingen in drie lokalen nodig. Voor de fabricage van de voet draaide het om aftekenen met een hoogtekrasmaat, centreren, boren, verzinken en vijlen. Docent Ron Okhuyzen en instructeur Huib Eskes verleenden bijstand. Vierdeklassers werden ingezet om de tweedeklassers te instrueren.

De geest van Leonardo Da Vinci waarde rond in het bouwlokaal waar leerlingen eenzelfde brug in elkaar zetten die de beroemde uitvinder zes eeuwen geleden fabriceerde voor het Italiaanse leger. Met losse stukken hout werd in korte tijd een oversteek gebouwd die sterk genoeg was om er overheen te klauteren. Dat lieten de tweedeklassers zich uiteraard niet tweemaal zeggen. Ze wiebelden en waggelden steeds joelend naar de overzijde. Voor docent Frank Berman en instructeur Sjaak Ouwerkerk een bewijs dat je met weinig materiaal iets ingenieus in elkaar kan zetten. “Haal je een plank weg, dan stort het gehele bouwwerk in elkaar. Elke schakel telt mee. Dat is ook de basis voor samenwerking.”

Bij het vak economie konden tweedeklassers zich uitleven met etaleren, inpakken, kassa werkzaamheden en het oplossen van een rekenopdracht. Een volle, kleurrijke etalage mag er voor de buitenwacht fraai uitzien; het gaat erom dat producten opvallen en de ‘klant’ aanzetten tot aankoop. Daarom is minimalisering succesvol, stelde docent Dennis van den Oever tegen de leerlingen. Hij vond dat de jongeren niettemin creatief met de opdracht om waren gegaan en de opdracht goed hadden gelezen. Machteld Zijdel was eveneens tevreden over de handelingen van de tweedeklassers, die zich met kassa werkzaamheden bezig hielden. “Het ging er mij om dat iedereen zich klantvriendelijk gedroeg. Je bent als medewerker immers het visitekaartje van de zaak.”

Dit bericht is 1934 keer gelezen

Deel dit:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief