Archief

Dit bericht is 1002 keer gelezen

KRIMPENERWAARD – Een andere auto kopen: diesel, benzine, hybride of misschien toch een volledig elektrische overwegen? De voor- en nadelen van een elektrische auto, subsidie bij aankoop en toekomst mobiliteit. Aan het woord autoverkopers Jan Willem de Bruijn en Gerard Molenaar.

“We zitten inmiddels in een behoorlijke transitie van verandering”, legt Gerard Molenaar uit. Hij is verkoper bij Autobedrijf Broere in Krimpen a/d IJssel. “Mijn overtuiging is dat de komende jaren nog veel gaat gebeuren. Fossiele brandstof is eindig wat zorgt dat we massaal gaan overstappen.” Hij benoemt in zijn betoog ook het opgestelde klimaatakkoord. “Doelstelling is dat vanaf 2035 geen nieuwe voertuigen meer op benzine, diesel en lpg verkocht mogen worden. Ook importeren zal niet meer toegestaan worden.” Hij merkt in de showroom dat steeds vaker klanten om advies vragen. “Zeker afgelopen jaar is dit in een stroomversnelling gekomen.”

Primeur
De eerste snellader in de regio is onlangs geplaatst bij Automobielbedrijf De Bruijn in Schoonhoven. Directeur/eigenaar Jan Willem de Bruijn is volop aan het anticiperen op wat komen gaat. “Binnenkort is dit snelstation ook terug te vinden via de apps op de telefoon. Het was wel een forse investering, we zijn nu ‘grootverbruiker’. Tegelijkertijd hebben we nog extra zonnepanelen geplaatst. Er liggen nu 350 panelen op ons dak”, aldus een duidelijk trotse De Bruijn.

Drie argumenten die geen belemmering meer hoeven te zijn:

  • Actieradius: Een bereik van ruim 350 tot 400 kilometer is voor veel modellen geen probleem. Dit wordt de komende jaren alleen maar beter.
  • Accu’s: wees niet bang dat de accu’s snel minder worden. De fabrikanten geven minstens zeven jaar garantie daarop.
  • Laden: Nederland heeft het dichtste laadpalennetwerk ter wereld. Via de gemeente kun je een openbare laadvoorziening in je straat aanvragen. Wie een eigen oprit heeft, kan zelf een laadvoorziening plaatsen.

Subsidie
Een elektrische auto is zo’n tienduizend euro duurder in aanschaf dan een vergelijkbaar model op benzine. Daar tegenover staat dat je geen motorrijtuigenbelasting hoeft te betalen. De kosten voor onderhoud en brandstof zijn aanzienlijk lager dan een auto op fossiele brandstof. Alles meegerekend is onderaan de streep een volledig elektrische auto niet duurder dan een benzineauto. Niet in de minste plaats door de subsidie van de overheid. Bij aankoop van een nieuwe auto is dit 4.000,-. Voor een tweedehandse bedraagt dit 2.000,-.

Door de vele aanvragen is de subsidiepot voor 2021 nu leeg. Je kunt als particulier vanaf 1 januari weer aanspraak erop maken. Voorwaarde voor toekenning  is dat datum van aankoop en aanvraag in hetzelfde kalenderjaar is.  De Bruijn biedt aan om te kijken naar oplossingen en mogelijkheden. Molenaar merkt op dat er nog genoeg nieuwe privatlease auto’s verkrijgbaar zijn waarop subsidie is verkregen. Het bedrag is als korting verwerkt in de leasesom.

Eindconclusie
Beide verkopers zien duidelijk dat elektrische auto’s de toekomst hebben. Een persoonlijk advies is hierbij belangrijk  De nieuwe auto kan nu best nog een benzine uitvoering zijn. Diesel gaat het in ieder geval niet meer worden, dat is voorbij. “We hebben er nu toevallig eentje in de showroom staan”, lacht Gerard. “We kunnen er maar beter een plantenbak van maken.”

Ook Jan Willem ziet een nabije toekomst alleen met elektrische auto’s en verder in de tijd waterstof. Zelfverzekerd besluit hij het gesprek: “Wie denkt dat deze verandering nog is tegen te houden, die leeft onder een steen.”

Jan Willem de Bruijn en Gerard Molenaar zijn komende zaterdag te gast op de radio bij RTV Krimpenerwaard tussen 12.00 en 13.00 uur.

Dit bericht is 1002 keer gelezen

Deel dit:

2 Reacties op Wel of niet elektrisch rijden?

  • “Molenaar merkt op dat er nog genoeg nieuwe privatlease auto’s verkrijgbaar zijn waarop subsidie is verkregen”

    Dit is niet helemaal correct; de subsidie wordt door de berijder van een Private Lease auto zelf aangevraagd bij rvo.nl (SEPP) en uitkering van deze subsidie geschiedt direct aan de particulier en wordt dus niet verrekend in het private lease tarief. De subsidie wordt wél per maand uitgekeerd, maar staat los van het maandelijkse tarief dat aan de leasemaatschappij wordt voldaan. Vanaf 3 januari 2022 kan er weer subsidie worden aangevraagd.

  • ‘We zitten inmiddels in een behoorlijke traditie van verandering’ 🤠🤠🤠

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief